Skitseforslag
1.1
Indledning til skitseforslag
Jeg har er fremstillet et skitseforslag til Projekt Trindholmgade 2, 6000 Kolding , som har taget
udgangspunkt i den undersøgelse, som jeg har fortaget af mit firma, via et
spørgeskema, som folk fra min virksomhed har svaret på, angående hvad de ønsker
i et kontor. Dette er fortaget for at kontoret kan tilrettet brugerne af
bygningen, og for at give et bedre resultat, som brugerne af bygningen vil være
tilfredse med.
Skitseforslaget skal fremvise hvad jeg har planlagt for
bygningen, iht. bygningens udformning, layout, udnyttelse, design og
materialer, og hvad der skal ske over det kommende forløb med projektet.
1.1.1
Proces
Jeg har først startet med at sketch nogle streger i AutoCAD,
hvilket jeg har siddet og rettet indtil jeg var tilfreds, og indtil jeg havde
udfyldt så mange af kravene som jeg kunne, som jeg sideløbene sad og
integrerede i mit byggeri.
Efter jeg havde færdigudviklet min AutoCAD tegning, begynde
jeg på at skabe bygningen i 3D, for at få noget rum sans, og for at evaluere
bygningen. Efter jeg havde skabt bygningen i 3D, som fandt sted i SketchUP,
begynde jeg på materialevalget, via mit moodboard (bilag 2), som jeg også havde
haft i tankerne, da jeg planlage byggeriet i AutoCAD.
Eksempelvis, har jeg designet bygningen, til at have udvendige
facade af facadeplader, som har spillet meget ind, da jeg skulle groft
dimensionere bygningen.
1.2
Skitseforslag
1.2.1
Layout og rumfordeling
Det første spørgsmål i mit spørgeskema, var omkring rum, og
hvilke rum brugerne gerne ville have i et kontor. Jeg har brugt langt tid på at
udvikle og perfekte dette layout, så den mødte alle mål.
Det har også været meget svært at opfylde alle ønsker, siden
der var mange, jeg har eksempelvis, valgt at undlade dedikeret printerum, siden
jeg ikke kunne få plads til den, midt i bygningen, uden at skulle undlade nogle
kontorer.
En anden ting jeg også kunne have ønsket at tilføje, er nogle
“telefonbokse”, altså rum, hvor man kunne snakke i telefon, desværre har jeg
bare ikke nok kvadratmeter, til at dedikere hele rum, til dette. Desuden har
jeg også lagt stort fokus på privat kontorer, hvilket til en vis grad, gør op
for de manglende “telefonbokse”.
1.2.1.1
Reception
Forest i bygningen er receptionen, her er en receptions desk
samt vil der blive et stort firmalogo ophængt, for at udtrykke hvilket firma
denne bygning tilhøre. Reception med desk og logoet var forslået i
spørgeskemaet.
1.2.1.2
Chefens kontor
Chefens kontor er placeret ligger ud for receptionen, dette
har flere funktioner. Først vil det være nemt for business folk at komme chefen
i møde, siden han kun er få meter fra hovedindgangen, og derved skal vigtige
business folk ikke følges igennem en hel kontorbygning, bare for at snakke med
chefen. Desuden, er det også praktisk, fordi chefer ofte skal kunne hurtigt
forlade bygningen, hvis der er noget vigtigt de skal deltage i. Der er 2 chef
kontorer, siden der mere end 1 chef ved afdelingerne der skal benytte dette
kontor.
1.2.1.3
Trappeopgang
Opgangen er hjertet af bygningen, og er måden at komme imellem
de forskellige etager på. I opgangen er der også en elevator, er der er for at
tillade tilgængelighed for alle, også dem med nedsat funktionsevne.
1.2.1.4
Toiletter
Ud for opgangen er er toilet, som er et handicap toilet, der
også er udstyret med bruser, siden det var en funktion som var efterspurgt af
nogle af brugerne, bl.a. projektlederne for civil work afdelingen, som ofte
også er ude i marken. Handicap toiletten er også på stueetagen, fordi der skal
være et handicap toilet på indgangsetagen, for at overholde kravene om
tilgængelighed.
Der er også et mindre toilet på 1. sal, så dem på 1. sal, også
har deres egen toilet, og så der ikke kun er et toilet i bygningen.
1.2.1.5
Fællesrum
I midten af bygningen er bygningens største rum, som er en
spisesal og aktivitetsrum. Her kan etableres et minikøkken, med vask og
mikroovn, og spiseborde, så firmaet kan nyde deres pauser sammen. Desuden kan
rummet også udstyres med aktiviteter, såsom bordfodbold, som brugerne kan
beskæftige sig med i deres pauser. Disse funktioner var efterspurgt af
brugerne.
Der var ønsker om at have et dedikeret køkken, hvilket jeg
undlod, fordi jeg ikke havde nok plads, i bygningen til at have et køkken, dog har
jeg i stedet integeret et lille køkken i fællesrummet, med mikroovn, køleskab
og kaffemaskine.
1.2.1.6
Kontorer
Kontorerne er alle placeret med mindst 1 vindue, og der er
langt stort fokus på mindre kontorer og enkeltmandskontorer, siden dette var
efterspurgt. Der er nogle få doublekontorer, og 2 lidt større kontorer, 1 med
plads til 3 personer, og 1 med plads til 5 personer. Fordelen ved
enkeltmandskontorerne, er at det skaber mere ro og koncentration for brugerne,
og så bruger brugerne også meget telefoner, og det er derfor også dejligt at
have egent kontor, for at mindske forstyrrelser. For at gøre op for den
kommunikation som der mangles, ved at man ikke har større fælles kontorer,
gøres op ved fælles rummet, som jo er et rum der er ledig hele tiden, og som brugerne
altid kan tage brug af.
Størstedelen af kontorerne, er allokeret i den nordlige del af
bygningen, dette var et ønske fra størstedelen af brugerne at have deres kontor
mod nord, og dem der ønskede deres kontor mod syd, ville også gerne have gardiner/solafskærmninger,
hvilket der selvfølgelig også vil være ved kontorerne, der peger syd mod åen.
1.2.1.7
Depot
Depotet er til for at kunne opbevare papir og andre
kontorartikler, som brugerne nu skulle have brug for at opbevare. Depotet kan
også opbevare andet speciel værktøj, såsom skruemaskiner og papir makulator.
Desuden kan printeren også have hjem i depotrummet, hvis det ønskes, eller
kunne printeren stå i opgangen, så den er nemt tilgængeligt for alle i
bygningen.
1.2.1.8
Teknik- og rengøringsrum
Teknikrummet er allokeret i midten af bygningen, omringet af
andre rum, dette er fordi et teknikrum ikke har behov for at have vinduer, og
fordi hvis fx en router er placeret i midten af bygningen, er der færre væge
den kan penetrere for at nå til modtageren. Teknikken tager dog formentlig ikke
alt pladsen, og der er derfor også plads til opbevaring af diverse
rengøringsmidler, hvis ikke, kan en af de ekstra rum bruges, som rengøringsrum.
1.2.1.9
Mødelokaler
I bygningen er 2 mødelokaler, som var efterspurgt. De er lige
en over hinanden, dvs. samme del af bygningen på både stueplan og 1. sal, bagerst
i bygningen. I bygningen, kommer der til at side mange projektledere, og
sandsynligvis også folk fra ledelsen, og det er derfor markant, at have flere
mødelokaler, for at de kan holde deres møder. I møderummene skal der
selvfølgelig også være monteret skærm, for at de kan holde online møder, som
efterspurgt.
Der var et ønske, om at have flere små mødelokaler, og et
stort, desværre kunne jeg ikke opfylde dette, siden jeg ikke havde nok kvadratmeter
til at have flere mødelokaler, uden at have for få kontorer. Dog har jeg i
stedet 2 rimelig store mødelokaler.
1.2.1.10
Ekstra rum
Bagerst i bygninger, er der 2 ekstra rum, der er forbundet
igennem mødelokalet. Disse rum er ment, som rum der kan anvendtes som fx arkiv,
viseværk værksted, ekstra depot, telefon rum (“telefon bokse”), eller simpelthen
bare som ekstra kontorer, dette er op til afdelingen, som skal bruge bygningen.
Mulighederne er mange.
1.2.2
Ude arealer
Det er ikke kun de indvendige rum jeg har udviklet, jeg har
også udviklet et eksteriør, og indrettet resten af grunden, i henhold til
svarene fra spørgeskemaet.
1.2.2.1
Parkeringsanlæg
Ude foran bygningen er kontorets parkeringsanlæg, beregnet til
brugernes transportmidler. Der kan i alt parkere 13 biler i parkeringsanlægget,
hvor 2 af disse er handicap parkeringspladser, for at overholde kravene til
tilgængelighed. De 2 parkeringspladser er ment som handicaps pladserne, hvor
den nærmest døren, er til handicaps minibusser.
Desværre er 13 parkeringspladser ikke specielt mange pladser,
siden at kontoret kan rumme omkring 30 ansatte. Lokalplanen angiver, at der
skal være 1 parkeringsplads pr. 50m2 erhverv, altså 14 parkeringspladser for et
kontor på 700m2, hvilket bygningen derfor desværre ikke overholder, dog håber
jeg på at løse dette, ved at rykke bygningen tilbage på grunden.
1.2.2.2
Overdækket cykelparkering
I KPR Towers, der er en vis grad for interesse for cykling på
arbejde, derfor har jeg opfordret dette, ved at konstruere et overdækket
cykelparkeringsanlæg, for at holde cyklen tør, men den står der. Dette var også
er ønske fra en af brugerne.
1.2.2.3
Nivueafri adgang og rampe
I Kravene til tilgængelighed, er det er krav, at bygninger har
nivueafri adgang, eller højst et trin på 25mm. Siden bygningen skal have et
puds, som skal være 15cm over terræn, har jeg hævet arealet udenfor hoveddøren,
for at skabe nivueafri adgang. For at folk, med nedsat funktionsevne også kan
anvende hoveddøren, er der etableret en rampe, der fører op til dette hævet
areal ud for hoveddøren. Desuden er der lavet en vold rundt om bygningen, der
hvor jorden er hævet, for at vand ikke samler sig op af bygningen. Denne vold
fyldes med grus sten for at vandet kan sive igennem, og foran døren er der en
rist, for at skabe denne nivueafri adgang, og for at give noget taktil
feedback, så blinde opfatter, at der er en dør.
1.2.2.4
Bede
Foran bygningen, er der også placeret bede, af råbeton, for an
give området et mere naturligt miljø, med planter og træer, og for at bygningen
ikke bliver for kedelig at se på.
1.2.2.5
Terrasse til åen
På bygningens sydlige side, er Kolding å, her opbygge en
terrasse, hvor brugerne kan nyde åen og udsigten, hvilket derved skaber nogle
behagelige og smukke udendørs arealer for brugerne at nyde. Der laves
selvfølgelig et gelænder langs åen, for at sikre, at folk ikke falder i.
Der er også udgang til terrassen fra fællesrummet og fra
gangen mellem de 2 ekstra rum.
1.2.2.6
Beton stopklods
Mellem parkeringsanlæg og åen, etableres der en beton
stopklods, som skal forhindre, at biler, og folk, falder i åen, det værre ved
uheld. Klodsen fungerer derfor som en stopklods, og der monteres også et
gelænder på stopklodsen, for at folk stadig kan stå på den og nyde åen.
1.2.3
Grund og placering
1.2.3.1
Størrelse
Bygningen er udvendigt 11 meter bred, og hele 39 meter lang. Grunden
til bygningens størrelse, er grundet at kontoret er i 1½ plan, hvor tagrummet
udnyttes. Desuden har det ensidet tag et udhæng på 50cm, hvilket jo også skal holdes
inde for grunden.
1.2.3.2
Grunden
Grunden på Trindholmsgade 2, 6000 Kolding, som har matrikelnummeret
1cn, Kolding Markjorder 1.Afd., er på i alt 1238m2, og er udformet som en lang
og smal grund. Grunden er på det bredeste punkt kun lidt over 13½ m bred,
hvilket har afgjort bygningens bredde, som var på 11 meter, 12 meter med
tagudhæng, hvilket derfor er grunden til bygningens aflange form.
Grunden ligger i det centrale Kolding, lige op ad Kolding å i
byens havneområde. Den ligger tæt ved banegårdsområdet og inderhavnen og den
ligger i forbindelse med byens studieliv i campusområdet.
Grunden udjævnes ved bygningens placering, med omkring ½ meter,
for at udjævne området hvor bygningen skal stå.
1.2.3.3
Bygningens placering
Bygningen er placeret i det nordøstlige hjørne af grunden, med
en afstand fra skel, så taghældningen også holder sig inde for skel.
Bygningen er roteret med 10,5 grader fra vandret plan, for at
bygningen kan flugte grundens form, og for at give plads til en udkigs terrasse
på bygningens sydlige side mod åen.
Originalt planlagt, vil bygningen være omkring 4 meter fra
bagerste ende af skel, hvilket var for at undgå skygge fra bygningen på
nabogrunden, på Trindholmsgade 20, som udnyttes som Kajak Klub, og vil derfor
sandsynligvis gerne undgå skygge fra bygningen, dog vis dette ikke kan undgås,
må der anskaffes en tilladelse fra nabogrunden.
Bygningen er også placeret med taghældningen mod åen, for at
få flest mulige kontorer mod nord, som var fortrukket af brugerne.
1.2.4
Specielle funktioner
I og omkring kontorbyggeriet er der taget hensyn til visse
forhold og efterspørgsler, hvorved bygningen for nogle specielle funktioner,
som skiller den fra andre kontorer.
I undersøgelsen hvor mit firma har angivet deres mening,
hvilket er udgangspunktet for disse funktioner.
I undersøgelsen svarede cirka 30% af folk, at de ønskede
gulvvarme, dog er dette det eneste ønske, som ikke er opfyldt iht. funktioner i
bygningen. Originalt var planen, at have gulvvarme i hele kontoret, dog har jeg
besluttet, ikke at inkludere dette alligevel. Dette skyldes, at der var større
enighed, om at have gulvtæpper i kontorerne, af hensyn til akustik, og dels
fordi etagedækket er lavet som en trækonstruktion, og det ville derfor ikke
være effektivt at have gulvvarme, desuden kan gulvtæpperne også hjælpe med at
holde på varmen, for at varmen ikke siver igennem de allerede velisolerede
gulve.
1.2.4.1
Ovenlysvinduer
Inde i fællesrummet, er der etableret loft til kip, for at
skabe god plads, og for at gøre rummet mere rumlig. Der laves derfor
ovenlysvinduer i fællesrummet, for at lade mere lyd ind, og derved skabe et
mere lyst og behaglig rum at opholde sig i. Vinduerne er derved også med at
oplyse gangarealet på 1. sal, som jo har udkig ned over fællesrummet.
1.2.4.2
Solafskærmning og gardiner
Det er ikke alle kontorer der udelukkende har nordvendte
vinduer, og det er derfor vigtigt, at etablere solafskærmning på de øst-, vest-
og sydvendte vinduer, for at solen ikke opvarmer kontorerne til et ubehagelig niveau
om sommeren. Solafskærmning ville forgå af, helst, passiv udvendig
solafskærmning i form af enten overdækning over vinduerne eller via en
forlænget tag udhæng.
Der udføres også aktiv solafskærmning ved ovenlysvinduerne i fællesrummet,
for at solen ikke bager rummet der igennem.
Der monteres selvfølgelig også gardiner i alle kontorer og
mødelokaler, for at brugerne selv kan styre, hvornår du vil have lysindfald,
men også af privatheds årsager.
Solafskærmning og gardiner var en meget eftertrykket funktion
i spørgeskemaet af brugerne.
1.2.4.3
Mekanisk ventilation
I et hvilken som helst kontor, er det vigtigt med et godt indeklima.
En stor del af det, er den luft der indåndes. Det er meget vigtigt at holde
luften i rummet frisk og sund, for at brugerne kan arbejde mest effektivt, og
selvfølgelig for at undgå potentielle symptomer og sundheds problemer, såsom
hovedpine.
Der etableres derfor i hele kontoret mekanisk ventilation, for
at sikre denne friske luft, rundt i hele bygningen. Anlægget placeres enten i
noget af det ubrugte areal under taget, ellers etableres anlægget udenfor
bygningen.
Rør og ventilationsskakte monteres i det nedhængte loft, for
at gøre reparation og vedligeholdelse nem.
Mængden af udsugning og indblæsning skal (helst) gerne kunne
styres fra kontor til kontor, for at hver bruger, kan justere det til deres
behov. Dette kunne ske i form af et elektronisk system, der styre indblæsningen
til rummet, eller via en mere mekanisk manuelt system.
1.2.4.4
Installationsvæg
I et kontor, er der mange computere der er forbundet på en
gang, og med gange computere kommer mange kabler. Derfor kan bygningen hjælpe
ved dette, ved at gøre kabelføring nem i væggene, og ved at have mange stik,
placeret rundt omkring i rummene. Dette kan lade sig gøre, ved en
installationsvæg, som er det inderste stykke af indervæggen, som almindeligvis
har en bredde på omkring 45mm, hvori man kan føre kablerne, uden at skulle åbne
hele væggen op.
1.2.4.5
Oplukkelige vinduer
En mere almen ting, er at have oplukkelige vinduer, hvor
brugerne selv kan åbne og lukke vinduerne efter behov. Dette skaber et bedre
indeklima, hvis nu en af brugerne gerne ville hurtigt trække noget frisk luft
ind.
De oplukkelige vinduer bruges selvfølgelig også som redningsveje,
af brandmæssige årsager. Grunden bygningen rotation, og at kontorerne på 1. sal
er ud til vejen, gør dette det nemt for brandvæsnet at benytte sig at redningsåbningerne.
Siden vinduerne er brede, er det derfor mere rentabelt, at kun
have en del af vinduet der er oplukkeligt, med en sidehængt vindue, sammen med
et fast vindue.
1.2.4.6
Nedhængte lofter med indbygget lys
Etagedækket er lavet som en trækonstruktion, hvor der er
monteret nedhængte lofter, af hensyn til kabelføring og ventilation. Det
nedhængte lofter udføres i alle kontorer og i alle andre rum, hvor loft ikke
går til kip. I det nedhægte loft system, kan der praktisk også monteres lys,
som er derved nemme at vedligeholde og montere.
1.2.4.7
Indervægs- og etagedæksisolering
Etagedæks- og indervægskonstruktionen, er udført i træ, og er lavet
med isolerende elementer. Dette er grundet, at skabe gode lydisolerende
kontorer, hvor man ikke forstyrres af lyde fra andre lokaler. Der isoleres
derfor både i siderne og oppe/nede, for at isolere lyden, og unde støj.
Dette skaber en god akustik i kontorerne, som ønsket af brugerne.
1.2.4.8
Firma skiltning
En ønsket funktion, er at have god indikering og skiltning for
firmaet, i form af bl.a. logo ved og på hoveddøren, samt skiltning ud til
vejen.
1.2.4.9
Beplantning
Grønne miljøer skaber et bedre arbejdsmiljø, det er derfor
vigtigt med beplantning, for at skabe dette gode miljø. Beplantning opsættes
selvfølgelig indvendigt, dog er dette mere relateret til driften af bygningen.
Dog skabes der beplantning i byggeriet, ved at bl.a. etablere de store bede ude
foran bygningen, hvor der kan plantes bl.a. nogle træer.
1.2.5
Materialer
1.2.5.1
Facadebeklædning
Facadebeklædningen er bygningens ydre beklædning, som giver
bygningen dens unikke design og look. Ved dette byggeri, er planen at beklæde
bygningen med facade plader, og har derfor afgjort mange af beslutningerne
truffet iht. bl.a. vindue placering og mål, samt derved placering af
indervægge.
Facadepladerne vil være i en hvid farve, sandsynligvis med
lyseblå toner, for at give bygningen et unikt præg, og for at give den noget ”brand
recognition”, ved at de lyseblå toner matcher firmaets lyseblå tema farve.
Facadepladerne kunne eksempelvis være Rockpanel’s ”Rockpanel
Colour”, deres plader kan fx monteres, som illustreret, i en lodret position,
for at passe med vindue mål. Rockpanel Colour findes også i mange farver, og
vil derfor give muligheden for disse lyseblå sekundære toner.
1.2.5.2
Tagbeklædning
Tagkonstruktionen udføres som en let konstruktion, hvilket vil
sige, at den ikke bruger tegl som dens tagbeklædning, i stedet bruges der en
tagpap tagbeklædning på træplader. I gavlene bruges laves der så zinkinddækning,
i stedet for eksempelvis et taginddækning af træ ved gavlene.
Tagbeklædningsløsningen kunne eksempelvis være ICOPAL
GLATDÆKNING 400 eller 500 serien.
1.2.5.3
Indervægsbeklædning
Indervæggen er en let trækonstruktion, der beklædes med gipsvægge
som den indvendige indervægsbeklædning, på måde ydervægs- og indervægskonstruktionen.
Væggene kunne eksempelvis beklædes med Fermacell, som forslået af en af
brugerne, eller eventuelt Rockfon® Mono® Acoustic, som ville være i takt med
resten af byggeriet.
1.2.5.4
Loftbeklædning
Som beskrevet tidligere i 2.2.4.6, vil kontoret udføres med
nedhængte loft systemer, for at gøre installation og vedligeholdelse af diverse
installationer og kabler nemmere. Desuden blev lofterne også udført med lys der
indbygges i dette loft system. Blandt andet med lofterne, er det vigtigt at
disse indvendige materialer har en god akustik, for at minimere ekko og støj. Derfor
skal der bruges nogle gode loftplader, der har en god akustik.
Her kunne bl.a. bruges Rockfon Blanka® loftplader, der hævder at
have en god akustik, og der kunne også benyttes Rockfons nedhængte
skinnesystemer. Rockfon loftpladerne var forslået af en af brugerne.
1.2.5.5
Gulve i kontorer
Mange af brugerne lagde stort tryk i, at deres kontorer skulle
være gode rent akustik mæssigt, for at kunne føre gode telefon sammentaler. Det
er derfor i kontorerne hvor brugerne bruger meget af deres dag, at bl.a. gulvene
er lavet af et materiale, der undgår fx ekko. Det var derfor forslået at have
gulvtæpper ind i kontorerne, for at give en god akustik, i modsætning til
eksempelvis trægulve, som afgiver mere ekko, og larmer mærkant mere, når der
gås på det. Der anvendes ikke et hvilken som helst gulvtæppe, der skal nemlig bruges
et fladvævet gulvtæpper, som er mere beregnet til kontorbrug, og er nemmere at
rengøre, og giver stadig en god akustik i kontoret.
1.2.5.6
Gulve i fælles arealer
I gange og andre fælles arealer hvor der ikke er konstant
opholdelse, altså ikke kontorer, er der ikke det samme krav for god akustik, og
der kan derfor bruges et nemmere at rengøre materiale, siden at der også vil
være mere fod trafik i disse arealer. Der kan derfor bruges nogle mere faste
gulve i disse arealer.
Her kan eksempelvis være plader som vinyl, såsom Parador Eco
Balance PUR gulve, som også har fordelen at de er bæredygtige.
1.2.5.7
Vinduer
Vinduerne i bygninger er træ/alu vinduer, i eksempelvis hvid
farve, som beskrevet i 2.2.4.5 er oplukkelige, med målene på 1800x1200mm (2,1m2)
for kontor vinduerne.
Vinduerne kunne eksempelvis være vinduer fra Rationel.
1.2.5.8
Udvendige/indvendige døre
De udvendige døre i bygningen er ligesom vinduerne også af
træ/alu i eksempelvis hvid farve, med glas, især ved hoveddøren. Ved
hovedindgangen og udgangen ved fællessalen, er der lavet dobbeltdøre. Almindelige
indvendige døre af træ.
Dørene kunne eksempelvis være døre fra Rationel.
1.2.6
Design
Bygningen er udformet som en smal og lang bygning med en
ensidet taghældning. Bygningens ensidet taghældning giver bygningen et unikt
design sammen med de hvide/lyseblå facadeplader som fanger opmærksomheden blandt
forbipasserende og fremstår professionelt. Bygningen etableres med beplantning
foran, for at bryde den plane facade, og lave bygningen et andet tint af farve
og natur.
Bygningen vil fremstå lys og velkommende, og invitere brugerne
og besøgende indendørs med åbne og plane facader, der er nemme at navigere.
Billeder og tegninger kan ses i
bilag 2 - moodboard og skitseforslag
Kommentarer
Send en kommentar